so tasty so healthy so easy

5 redenen waarom wij quinoa gebruiken in onze glutenvrije kant-en-klaar maaltijden

5 redenen waarom wij quinoa gebruiken in onze glutenvrije  kant-en-klaar maaltijden

Veel kant-en-klaar maaltijden zitten bomvol onnodige toevoegingen om de maaltijden lang houdbaar te maken. Jammer, want dat hoeft helemaal niet. Met moderne technieken bewijzen wij dat onze 100% biologische en gezonde kant-en-klaar maaltijden tot zeker 5 dagen houdbaar zijn in de koelkast. En invriezen kan natuurlijk ook bij het grootste deel van ons assortiment. Zonder kunstmatige toevoegingen dus! Zo maak jij het niet alleen makkelijker voor jezelf, maar ook gezonder.

 

100% glutenvrij

Omdat het verteren en verdragen van gluten voor veel mensen verre van optimaal is, zijn onze kant-en-klaar maaltijden 100% glutenvrij. Als je een glutenallergie hebt dan kun je onze maaltijden dus met een gerust hart eten. Eén van die glutenvrije ingrediënten is quinoa. In onze vegetarische Gado Gado en in de kipstoofpot met quinoa en broccoli gebruiken wij het als alternatief voor rijst (dat meer koolhydraten en minder eiwit bevat).

 

Wat is quinoa?

Voordat je ontdekt waarom wij quinoa gebruiken vertellen wij graag eerst wat meer over dit gewas.

Quinoa is officieel geen gras, maar een zaad en behoort tot de amarantenfamilie. Eigenlijk is quinoa hiermee dan ook geen graan, al rekenen we het hier meestal wel toe.

Quinoa komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Ook vandaag de dag komt de meeste quinoa uit de landen Peru en Bolivia.

Tegenwoordig heeft men quinoa geschikt gemaakt om ook in Nederland te groeien. De meeste mensen spreken quinoa uit als kie-no-wa, maar officieel is het kien-wa.

 

Glutenvrije quinoa in onze kant-en-klaar maaltijden

Wij zijn dol op quinoa. Dit pseudograan is qua voedingswaarde echt een hoogvlieger. Wij hebben 5 redenen op een rij gezet waarom wij quinoa gebruiken in onze glutenvrije kant-en-klaar maaltijden.

 

1. De eiwitten zijn van zeer goede en complete kwaliteit.
2. Quinoa zit bomvol vezels, B-vitaminen en mineralen.
3. Quinoa is glutenvrij, net als alle andere granen in onze maaltijden. Je kunt het dus prima eten als je een glutenallergie hebt.
4. Quinoa laat de bloedsuikerspiegel niet stijgen waardoor ook diabeten dit ‘graan’ prima kunnen eten.
5. Door de vetten, de eiwitten en de vezels zorgt het langer voor een gevuld gevoel.

 

Je kunt quinoa ook prima gebruiken als extra bij een salade. Als je quinoa gaat gebruiken, was het dan eerst goed. Om de zaadjes zit een natuurlijk beschermingslaagje dat bitter smaakt. De plant maakt dit laagje aan om zich tegen insecten te beschermen. Als je de zaden goed wast dan verwijder je dit laagje, waardoor de bittere smaak verdwijnt.

 

Ben je op zoek naar een heerlijk recept op basis van quinoa om zelf te maken? Kijk dan eens bij onze frisse taboulé.

Bron: De voedingswijzer van Juglen Zwaan (ahealthylife.nl)

 

Wil je niks missen van KOOC?
Abonneer