so tasty so healthy so easy

Hoe eet je lactosevrij?

Hoe eet je lactosevrij?

In onze vorige blog vertelden we jullie over lactose en lactose-intolerantie. Lactose is de suiker die in zuivelproducten zit, oftewel dierlijke melk van koeien, schapen en geiten. Geschat wordt dat er tussen één en twee miljoen mensen in Nederland zijn die lactose-intolerant zijn. Voor diegene die intolerant zijn voor lactose, heeft Ralph Moorman de volgende alternatieven.

 

Zuivelproducten zonder lactose?

Er bestaan behoorlijk wat zuivelproducten die weinig tot geen lactose bevatten. Dat betekent niet automatisch dat die producten ook weinig caseïne bevatten. In onderstaande tabel een aantal veel gebruikte zuivelproducten en hun alternatieven. Besef wel dat de voedingswaarde van de alternatieven soms totaal anders is. Zo is kokosyoghurt bijvoorbeeld niet eiwitrijk en gewone yoghurt wel.

 

Alternatieven:

 

  • Melk: Lactosevrije melk, plantaardige melkvervangers (op basis van haver, rijst, kokos, soja, amandel)
  • Karnemelk (bevat zelf weinig lactose): Lactosevrije karnemelk (moeilijk te verkrijgen)
  • Yoghurt: Lactosevrije yoghurt, plantaardige yoghurtvervangers (op basis van kokos, haver, soja)
  • Kwark: Lactosevrije kwark, plantaardige kwarkvervanger (op basis van soja)
  • Boter: Lactosevrije boter, geklaarde boter (ook bijna alle caseïne eruit), plantaardige botervervanger (sojaboter)
  • Ijs: Lactosevrij ijs, plantaardige ijsvervangers (kokos, soja)
  • Room: Lactosevrije room, plantaardige roomvervangers (kokos, soja)
  • Kaas: Lactosevrije kaas, plantaardige kaasvervangers (soja)

 

Mocht je vragen hebben over lactose-intolerantie of melkallergieën, laat het ons dan weten!

Benieuwd naar meer uitleg over lactose en –intolerantie? Ralph legde deze termen uit in een video

Wil je niks missen van KOOC?
Abonneer