so tasty so healthy so easy

Lactose: wat is dit precies en wat is lactose-intolerantie?

Lactose: wat is dit precies en wat is lactose-intolerantie?

Lactose

Lactose is de suiker die in zuivelproducten zit, oftewel dierlijke melk van koeien, schapen en geiten. Bij inname wordt de lactose gesplitst in glucose en galactose. Deze stoffen worden vervolgens opgenomen in het lichaam, indien er genoeg van het enzym lactase in de darmen aanwezig is.

 

Wat is lactose-intolerantie?

Lactose-intolerant betekent dat je lactose niet goed kunt verteren. Om lactose goed te kunnen verteren moet je lichaam voldoende van het verteringsenzym lactase aan kunnen maken. Als jouw lichaam te weinig lactase aanmaakt –genaamd lactasedeficiëntie-  kan dit klachten geven als er meer lactose binnenkomt dan dat je kunt verteren. De hevigheid van de klachten hangt dus af van de hoeveelheid lactase die je kunt aanmaken in relatie tot de lactose-inname. Het is dus per persoon verschillend.

 

Je komt erachter dat je lactose-intolerant bent wanneer de volgende symptomen zich voor doen:

 

- een opgeblazen gevoel

- buikpijn

- diarree en hevige gasvorming in de darm.

 

Je kunt ook lactose-intolerant zijn zonder dit te weten. De klachten variëren individueel van nauwelijks merkbaar tot hevig, afhankelijk van de hoeveelheid lactase die de persoon aanmaakt. De één krijgt klachten bij een zeer kleine hoeveelheid lactose, terwijl de andere het pas merkt bij inname van een grote hoeveelheid. Mensen die lichtere klachten hebben, weten vaak niet dat ze een lactose-intolerantie hebben en merken dit pas als ze een lactose- arm dieet proberen. Ze voelen zich daardoor veel beter.

 

In de meeste gevallen is lactose-intolerantie blijvend. In een uitzonderlijke situatie kan een tijdelijk aangetaste darmwand door een medische reden later weer herstellen. Lactase wordt namelijk aangemaakt in de darmwand. Geschat wordt dat er tussen de één en twee miljoen mensen in Nederland lactose-intolerant zijn. De werkelijke aantallen liggen hoger, aangezien veel mensen niet weten dat ze lactose-intolerant zijn.

 

Mis ik voedingsstoffen als ik lactosevrij eet?

In sommige zuivelproducten die door bacteriën gefermenteerd worden zoals karnemelk, yoghurt en kwark is een groot deel van de lactose al omgezet in melkzuur. Dit zorgt ervoor dat het beter verdragen wordt door het lichaam. Als je helemaal geen zuivel tot je neemt moet je zorgen voor alternatieve eiwitbronnen zoals vlees, vis, ei, peulvruchten, granen of noten. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende calcium binnenkrijgt uit. Groenten is ook een belangrijke bron van calcium. Ons advies: eet daarom in ieder geval 200 gram groenten per dag.

 

Lactose-intolerantie versus melkallergie

Bij melkallergie is er sprake van een allergische reactie op het melkeiwit caseïne. Dit heeft dus niets met lactose of verteringsenzymen te maken, maar het is een reactie van het immuunsysteem dat caseïne als ‘vijandig’ ziet. Koemelkallergie is de meest hevige reactie op caseïne. Er zijn echter veel mildere overgevoeligheden die met caseïne te maken hebben, wat overigens vaker voorkomt. Caseïne is afkomstig van de koe en verschilt vaak iets van de caseïne afkomstig van schaap op geit. Er zijn mensen die wel overgevoelig zijn voor caseïne in koemelkproducten, maar niet voor caseïne afkomstig van geiten- of schapenmelk bijvoorbeeld. Je kunt dus last hebben van melk zonder lactose intolerant te zijn, dat is wanneer je overgevoelig of allergisch bent voor het melkeiwit caseïne. 

Mocht je vragen hebben over lactose-intolerantie of melkallergieën, laat het ons dan weten!

 

           

 

Wil je niks missen van KOOC?
Abonneer