so tasty so healthy so easy

Vergeet wat je weet over kant-en-klaar

Vergeet wat je weet over kant-en-klaar

Kant-en-klaarmaaltijden, ze zijn haast niet meer weg te denken in het drukke bestaan. Diepvries happen, voor gesneden groenten en ready to (h)eat, er bestaan tal van varianten. Hoe werd kant-en-klaar eten zo populair?

Een kwart van de Nederlanders eet af-en-toe kant-en-klaarmaaltijden[1]. Kant- en-klaar is volgens de van Dale een synoniem voor ‘direct gebruiken’ en dit is precies waarom deze maaltijden zo populair zijn. 

 

De behoefte naar gemak is de laatste jaren gestegen. Online boodschappen doen en restaurant bezoeken zijn hiervoor graadmeters. Gemiddeld doen Nederlanders drie procent meer boodschappen online ten opzichte van vorig jaar en eten we vaker buiten de deur. Maar ook kant-en-klaarmaaltijden zijn een uitkomst van de ‘gemaksvoeding’ beweging. De kant-en-klaarmaaltijd markt in Nederland neemt jaarlijks met gemiddeld tien procent toe[2]. Hoe is deze trend eigenlijk ontstaan?

 

Kant-en-klaar trend: van toen naar nu.

Een klein stukje historie. In 1920 werd in Rotterdam het eerste Chinese eethuis geopend. Hier kon je een afhaalmaaltijd laten opscheppen in een van huis meegebrachte pan. Het eethuis was hiermee de eerste ‘kant-en-klaar’ service in Nederland. Vanaf de jaren negentig hebben supermarktketens een assortiment met kant-en-klaarmaaltijden opgebouwd.

 

Sindsdien zit de kant-en-klaar maaltijden productie in de lift. Wie pakweg tien jaar geleden geen zin had om te koken was aangewezen op een diepvriespizza, een bak bami of andijviestamppot. Tegenwoordig kun je kiezen uit luxe Japanse wokschotels, culinaire soepen en bieden zelfs restaurants kant-en-klare bezorgmaaltijden aan. Daarnaast zijn ze ook verkrijgbaar in benzinestations en poppen steeds meer gemakswinkels op (zoals AH to Go) met voorgesneden groenten en ready to (h)eat producten. Deze diversiteit maakt het lastig aan te geven waar het aanbod gemaksvoeding begint en ophoudt.

 

 

Trend van het moment.

De trend van het moment is nadrukkelijk vers. Binnen de subcategorie warme maaltijden groeit vooral het segment ‘ultravers’ hard. Daarnaast is gezond steeds belangrijker. Jong en oud wil vitaal blijven en zijn zich ervan bewust dat dit samenhangt met gezonde, verse voeding. Hierbij krijgen biologische voeding, maaltijden zonder (onnodige) toevoegingen, seizoens- en regio producten en verse kruiden de voorkeur.

 

Goede smaak en kwaliteit zijn ook niet weg te denken in de voorkeur van de huidige consument. Waar het zelf koken minder wordt, geniet het lekker eten des te meer de aandacht. Het lijkt alsof iedereen inspeelt op gemak, gezond en lekker.

 

 

 

Hoe veranderen wij de kant-en-klaar norm?

De markt van kant-en-klaarmaaltijden mag dan flink aan het veranderen zijn, toch merken wij dat de huidige markt nog iets mist…  Door onderstaande USP’s van KOOC te combineren bieden wij gezonde kant-en-klaarmaaltijden die beschikbaar zijn voor zo veel mogelijk mensen én stimuleren wij de gezonde levensstijl van Nederlanders.

 

Dagvers & hoge kwaliteit ingrediënten. We bereiden onze maaltijden waar mogelijk met seizoensgroenten en áltijd met verse kruiden.

 

Zonder ongewenste toevoegingen. Conserveermiddelen en smaakversterkers zijn bij ons uit den boze. We gebruiken natuurlijke ingrediënten en bereiden zonder onnodige toevoegingen.

 

Vrij van gluten, lactose en caseïne. Maaltijden zonder gluten, lactose en caseïne, zo is kant-en-klaar voor iedereen de nieuwe norm.

 

Biologisch vlees en wild gevangen vis. Onze basis is biologisch en we verkiezen wild gevangen vis boven kweekvis.

 

Beschikbaar in heel Nederland. Een voorwaarde wat ons betreft. Wij bezorgen door heel Nederland, maar ook in verschillende winkel in Nederland kun je de maaltijden kopen.

 

 

Kortom: wij geloven dat kant-en-klaar ook lekker en gezond kan zijn.

En willen dit graag voor iedereen toegankelijk maken. Natuurlijk streven we ook continue naar verbeteringen om een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen bieden. Hier hebben we jullie feedback hard bij nodig, zodat KOOC niet alleen vóór jullie is bedacht, maar ook dóór jullie.

Help jij ons mee KOOC verbeteren?

 

-

[1] CBL.nl

 

[2] Insights rapport Supermarkten van ABN Amro

 

Wil je niks missen van KOOC?
Abonneer